MIĘŚNIE DNA MIEDNICY – (NIE)WAŻNY PROBLEM

MIĘŚNIE DNA MIEDNICY – (NIE)WAŻNY PROBLEM

Mięśnie DNA MIEDNICY – (nie)ważny problem?

Wytrenowanie mięśni dna miednicy to bardzo ważny aspekt w życiu nie tylko każdej kobiety. Niećwiczone odpowiadają za wiele poważnych problemów – żeby wymienić tylko kilka, należałoby wspomnieć o nietrzymaniu moczu czy opadaniu narządów rodnych, czy o problemach z prostatą. Ćwiczone niewłaściwie – mogą zaszkodzić. Wbrew powszechnej opinii problem nie dotyczy tylko kobiet w okresie okołoporodowym czy menopauzalnym. Systematyczne ćwiczenia dają bardzo dobre efekty – leczą dysfunkcje i zapobiegają ich pojawieniu się w przyszłości. Tutaj, jak w każdej aktywności najważniejsza jest ochrona kręgosłupa i miednicy oraz budowanie świadomości tego obszaru. Wiele osób ma problem ze zlokalizowaniem tej grupy mięśniowej i stąd często wykonuje ćwiczenia w niepoprawny sposób. Dlatego pierwszym etapem efektywnego treningu jest uświadomienie sobie ich położenia oraz nauczenie się właściwego sposobu ich napinania i rozluźniania. Ważne jest nie tylko jak, ale i z kim trenujemy. Kompetentny trener pokaże, jak to robić i skoryguje błędy. Zajęcia – Dno miednicy – prowadzone są Akademii Zdrowych Nawyków w każdy wtorek o godz. 8.30 oraz o godzinie 16.00.

Mięśnie te, to nic innego, jak zespół wielu mięśni głębokich. Są one „zawieszone” na samym dole (dnie) miednicy, rozpięte od kości ogonowej z tyłu do kości łonowej z przodu. Właściwą funkcją tego spojenia jest podparcie oraz utrzymanie w „swoim” położeniu organów – pęcherza moczowego, odbytnicy, odbytu i narządów płciowych.

Trening dna miednicy obowiązkowo powinien wykonywać każdy dorosły, nie tylko  kobiety przed porodem i młode mamy. Ten program skierowany jest również do kobiet dojrzałych w okresie men także pacjentów urologicznych i ginekologicznych. Okazuje się również świetnym rozwiązaniem dla osób aktywnych fizycznie – uprawiających sporty siłowe, wyczynowe.

Mięśnie, które nie pracują – słabną. W rezultacie stają się mniej efektywne. Pojawiają się problemy z niewłaściwą postawą, bólami pleców, nietrzymaniem moczu (podczas kaszlu, śmiechu…). Proces ten pogłębia się pod wpływem ciąży, stresu czy choćby ciężkiej pracy fizycznej.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu wskazuje na osłabione dno miednicy. Problem ten, to wciąż społeczny temat tabu. Regularną gimnastyką możesz skutecznie ograniczać przeciekanie moczu. Aktywne mięśnie utrzymują cewkowe/odbytnicze zamknięcie podczas wykonywania różnych aktywności. Chronią także przed obniżaniem się narządów rodnych. Są dowody na to, że regularne ćwiczenia mogą cofnąć ten proces w początkowych stadiach dolegliwości, a w stanach zaawansowanych – po zabiegach chirurgicznych – stanowią kontynuację terapii pooperacyjnej. Warto wiedzieć, że są to mięśnie poprzecznie prążkowane i możemy je napinać i rozluźniać zgodnie z naszą wolą. Trzeba się jednak tego nauczyć. Systematyczne ćwiczenia sprawiają, że wzrasta siła zwieraczy, cewka moczowa staje się dłuższa i węższa, pęcherz i macica unoszą się. W problemach prostaty, również po zabiegach operacyjnych – trenować powinni również panowie. Efektem jest poprawia czucia i przewodzenia w ciele, oraz lepsza świadomość ciała. To świetna gimnastyka na lepszy seks dla wszystkich.

Taki wysiłek stanowi bardzo ważnym punkt przygotowania do porodu – nie tylko wzmacnia mięśnie kanału rodnego, ale uczy świadomego ich rozkurczu (ta umiejętność jest podstawowym elementem chroniącym przed nacięciem krocza podczas porodu). Trening ułatwi poród i zmniejszy ryzyko powikłań.

Dno miednicy – to zajęcia o charakterze i  działaniu terapeutycznym i profilaktycznym mające wpływ na całe ciało. Przez skupienie się na pracy mięśni głębokich stabilizujących dolny odcinek kręgosłupa i aktywację  miednicy wpływa się na jakość pracy w poszczególnych częściach ciała. Co sprawia, że szkielet staje się naprężony, sylwetka wyprostowana, zmniejsza się ucisk organów. Od siły i symetrii układu mięśniowego miednicy zależy poprawne funkcjonowanie stawu biodrowego i kolanowego. Jest również mocno odczuwalne połączenie dna miednicy z jakością funkcjonowania stóp. Na przykład osoby z płaską i niewydolną stopą mogą mieć obniżone napięcie dna miednicy. Te nie znane nam zależności wpływają na całą postawę także na ustawienie kręgosłupa, obręczy barkowej, głowy. Praca na tym kompleksie odgrywa ważną rolę w ustawieniu ciała, ruchu miednicy i oddechu. Precyzyjne zespolenie tych elementów gwarantuje skuteczność zarówno w profilaktyce, jak i terapii. Dlatego ważne jest fachowe doradztwo. Ćwicząc w domu często można popełnić szereg błędów. Przestarzała metoda, zwana potocznie „mięśniem Kegla” – polegająca na zaciskaniu mięśni i wstrzymywania strumienia moczu jest nieskuteczna, wręcz szkodliwa. Nie ma ona nic wspólnego z tym co zalecał dr Kegel, czyli trenowanie głębokich mięśni dna miednicy. Sam mięsień (dr Kegel jako pierwszy zbadał ten obszar) to jest tylko jedno z włókien dźwigacza odbytu, czyli tylko część tego, co ćwiczysz na zajęciach.

Podczas zajęć w Akademii Zdrowych Nawyków Instruktor pomoże ci wypracować odruchy stabilizujące. Z biegiem czasu przechodzą one już w nawyk. Naucz się w sposób świadomy korygować go i śledzić oddech. Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe są bardzo ważne. Obszar ten ma ścisły związek z psychiką. Nie brakuje w tej sferze urazów i stresu. Decydujące znaczenie ma nawet nie kondycja fizyczna, ale nasze wewnętrzne nastawnie. Regularny trening przywraca kontrolę nad własnym ciałem i wycisza umysł.

Wraz z upływem lat wcale nie musisz tracić sprawności. Aktywne dno miednicy sprawi, że poczujesz się lekko i pewnie, a twoje ciało pozostanie elastyczne i silne do późnego wieku. Różne dolegliwości wynikające ze słabości mięśni głębokich nie muszą być twoim problemem. Możesz zapobiegać ich powstawaniu i skutecznie je eliminować. Twój organizm intuicyjnie wie, co jest dla niego zdrowe i sam dąży do równowagi i braku bólu. Zadbaj o swoje ciało. Posługuj się nim właściwie i zdrowo. Ćwiczenia mięśni dna miednicy to bezpieczna forma aktywności. Z pewnością nie przeciąża ciała i nie daje negatywnych skutków ubocznych. Wpływa na ogólną sprawność organizmu. Trening gwarantuje świetną zabawę na zajęciach – spróbuj tylko utrzymać równowagę na dużej piłce! Jak w każdym wysiłku ważna jest konsekwencja, dlatego spraw, by trening mięśni dna miednicy stał się twoim nawykiem.